11 Temmuz 2015 Cumartesi

Kış Hazırlıkları ( 2 )


                Evvetttt yaz geldi gelecek geliyor derken geldi de geçmeye başladı bile durum böyle olunca da tazecik bahçe sebze ve meyveleri de pazarlarda yada bahçede yerlerini aldı öleyse hanımlar haydi başlasın kış harekatı. Kışında aynı sebze ve meyveleri aynı lezzet ve vitaminde tüketebilmek için şimdiden dolaplara stoklamak lazım. Yani eskilerin deyimiyle sakla samanı gelir zamanı vaktidir hanımlar :) köyde evleri olup ekip biçenler şanslı bahçenin ilk ürünlerini direk dolaba atabiliyorlar. (en büyük örnek annem eh onun sayesinde bizde öyle) ama köyde yaşamayanlar içinse pazardan temin edip dolaba doldurma zamanı.

                Şuan pazarlarda tazecik fasulyeler, bezelyeler, biberler, vişneler ve kırmızı erikler bol bol mevcut zamanı geçmeden pazardan raflardan bu sebzeler kalkmadan kaçırmadan alın stoklayın derim.

                 Diceksiniz ki alması kolayda nasıl dolapta muhafaza edeceğiz (tabi bu yeni evlenmişler yada hiç dolaba sebze meyve koymamışlar için) ;


                 Efendimmmm pazardan yada bahçeden alıyorsunuz tazecik fasulyeleri bir güzel ayıklayıp kırıp yıkıyorsunuz. Onların suyu bir kenarda süzülürken mis gibi domatesleri alıp kabuklarını soyup doğruyorsunuz. Buzdolabı poşetlerine hazırladığını fasulyeleri pişiriceğiniz miktarlarda bölüp dolduruyorsunuz. Üzerlerine soyulmuş domatesleri de koyup poşetin ağzını kapatıp direk dipfrize atıyorsunuz. Kışında canınız taze fasulye çektiği zaman hemen dolaptan çıkarıp buzunu çözdürüyorsunuz tencereye bir adet soğan doğrayıp kavurup
üzerine salçayı ve yazdan sakladığınız domatesli fasulyeleri ekleyip missss gibi pişirip yiyorsunuzzzz.

 


                     Eh fasulyeler dolaba girdiğine göre sıra dolmalık biberlerde. Onlarında sap kızımlarını çıkarıp içindeki tohumlarını ayıklayıp güzelce yıkayıp süzdürüp buzdolabı poşetlerine dolduruyoruz ve doğruuuu dipfrize. Kışında sadece iç harcını hazırlayıp buzlu şekilde içlerini doldurup doğru pişmeye gidiyorlar ve tazecik kabuksuz bir biber dolması yemiş oluyorsunuz.




                          Şuan tamda zamanıyken pazardan araka bezeleyeleri alıp ayıklıyorsunuz ve yıkayıp süzdürüp dolduruyosunuz buzdolabı poşetlerine ve atıyorsunuz dipfrize. Kışında bezelyeli yemek yapmak istediğinizde o sası kokan konserve bezelyeler yerine tazecik dalından kopmuş bezelyeleri kullanıyorsunuz.


                   
                        Ben hazır meyve suyu yada gazlı içecekleri içemiyorum hal böyle olunca da evde ev yapımı içecek bulundurmaya dikkat ediyorum. Yazın her türlü meyve mevcut ama kışın sıkıntı oluyor o yüzdende yazın kompostosunu sevdiğim meyveleri stoklayıp kışın çıkarıp pişir tüketiyorum. En çokta vişne kompostosunu severim bu yüzden dolaba elimi atınca ilk vişne gelir :) şuan tamda zamanıyken pazardan alıp saplarını ayıklıyorum yıkayıp süzdürüyorum ve buzdolabı poşetine doldurup dipfrize atıyorum. Kışında çıkarıp kaynatıp mis gibi komposto yapıp yemeklerin yanında yada misafirlerime ikram edebiliyorum.


                          Malum yeşil eriklerin zamanı geçti bu yüzdende artık raflarda bol bol kırmızı erikler mevcut eh onunda kompostosu pek bi güzel olur yarı ekşi yarı tatlı (eskiden sevmezdim ama bikaç senedir favorim) kışın o tattan mahrum kalmamak için alıyoruz pazardan kırmızı erikleri saplarını ayıklayıp yıkayıp dolduruyoruz poşetlere atıyoruz dipfrize kışında çıkarıp kaynatıp misss gibi tüketiyoruz.

Dip not:erikler dolaptan çıktıktan sonra yumaşayıp suyunu saldığı için meyve olarak tüketmek mümkün olmuyor ama komposto için bu sistem süper buzlu buzlu çıkarıp direk kaynatmaya.



                  Tabi sadece erik ve vişneden olmuyor komposto siz hangi meyveyi seviyorsanız yıkayıp ister bütün ister dilimleyip poşetlere doldurup atabilirsiniz dolaba. Kızılcıkta çok güzel oluyor ama henüz onun mevsimi gelmedi bir kaç haftaya oda boy gösterir pazarlarda onuda tavsiye ederim ;)

                   Şuan pazarlarda mis gibi maydanoz ve dereotları da mevcut evde her zaman olmuyor malesef bu iki mis kokulu ot o yüzden ben yazdan en tazelerini toplayıp yıkayıp doğrayıp poşetliyorum ve onları da dolaba atıyorum kışında yemek yaparken hemen elimin altında oluyor ve ne maydanoz nede dereotu aramamış oluyorum.

                  Ben dolaba sebze meyve koymak için özelli çıt çıtlı buzdolabı poşetlerini kullanıyorum ki istediğim zaman çıkarıp açıp içinden istediğim miktarda alıp kapatıp geri koyabiliyorum. Hem temiz hemde pratik oluyor.

                   Ve özellikle poşetleri yassı şekilde dolduruyorum ki dolapta daha az yer kaplasın ve daha çok kullanım alanı kalsın diye. Diğer türlü top halinde poşetleri doldurup dolaba koyunca daha az şey alıyor yassı sistemi şiddetle tavsiye ederim.


2 yorum:

  1. Hmmm ellerine sağlık. Evet kış ortası tazecik sebze yemek imkansız iken imkanlı hale geliyor. Çalışan hanimlara da büyük kolaylık oluyor. Difrize elini bir atıyorsun hop doğranmış temizlenmiş fasulye :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynen öyle valla canım herkes içn hem büyük kolaylık hemde her daim taze sebze lezzeti :)

      Sil